Εντεκα προτάσεις
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά και την Περιφέρεια Αττικής, παρουσίασε 11 προτάσεις για την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού δικτύου, επικεντρώνοντας σε τρεις κομβικής σημασίας παρεμβάσεις: την υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως τον Πειραιά, την κατασκευή του τριπλού ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά, και την ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού με το Θριάσιο και τη Βοιωτία.
Παρά τις εξαγγελίες και τα προϋπάρχοντα σχέδια, η υλοποίηση καθυστερεί λόγω γραφειοκρατίας και χρηματοδοτικών εμποδίων.
Το ΕΒΕΠ ζητά άμεση ενεργοποίηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως το ΕΣΠΑ και τα ΣΔΙΤ, καθώς και εφαρμογή μελετών που λιμνάζουν. Η ολιστική προσέγγιση και η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι απαραίτητες για την επίλυση ενός προβλήματος, που πλέον δεν αφορά μόνο την πόλη του Πειραιά, αλλά ολόκληρη την εθνική οικονομία.
Μάλιστα πρόσφατα πραγματοποιήθηκε συνάντηση των φορέων με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών & Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, όπου τέθηκε επί τάπητος το θέμα.
«Εχει έρθει η ώρα να τεθεί τέλος στις ατέρμονες συζητήσεις των “σχεδίων επί χάρτου’’ και τους συνεχείς ανασχεδιασμούς που επιτείνουν το πρόβλημα σε ένα κυκλοφοριακό δίκτυο ανίκανο πλέον να εξυπηρετήσει τη διαρκώς αυξανόμενη κίνηση που δημιουργούν με γεωμετρική πρόοδο οι αυξανόμενες δραστηριότητες τόσο του εμπορικού όσο και του επιβατικού λιμένα από την κρουαζιέρα και την ακτοπλοΐα μας», αναφέρει στο «business stories» ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ, και προσθέτει:
«Το θέμα του κυκλοφοριακού απασχολεί σήμερα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, κατοίκους, επιβάτες και επισκέπτες στην πόλη-λιμάνι του Πειραιά. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι, αλλά πρέπει να τους αντιμετωπίσουμε και μπορούμε με τη χρήση μιας ΑΙ κυκλοφοριακής μελέτης».
Οπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, «μόνο από τρία κρουαζιερόπλοια, που καταπλέουν κατά μέσο όρο ημερησίως στον Πειραιά, διακινούνται τουλάχιστον 5.000 ταξί, που κάνουν σχεδόν 10.000 διαδρομές με αναχώρηση και επιστροφή, 42 πούλμαν, με τουλάχιστον 112 διαδρομές, επτά 20άρια πούλμαν με 75 διαδρομές και 24 διώροφα τουριστικά λεωφορεία “hop on – hop off’” με 96 διαδρομές».
Σύμφωνα με το υπόμνημα που κατατέθηκε, η μόνη λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά είναι η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ, με το όλο θέμα να εκκρεμεί ως πρόταση του Εμπορικού Συλλόγου από το 2004, ενώ το 2007 υποβλήθηκε και εγκρίθηκε μέσα σε έναν μήνα η προμελέτη, για να φτάσουμε το 2009 να εγκριθεί η οριστική μελέτη. Το θέμα ήταν, αρχικά, η εξεύρεση κονδυλίων ύψους 70 εκατ. ευρώ, πόσο που από το 2020 με φιλότιμες προσπάθειες και άμεσες ενέργειες του τότε υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη εξασφαλίστηκε για να προχωρήσει το έργο.
Ομως, το πρόβλημα συνεχίζει, και μάλιστα έχει μεγαλώσει, αφού ο προϋπολογισμός του έργου έχει ανέλθει σήμερα στα 110 εκατ., τα οποία και πάλι η ΣΤΑΣΥ δεν διαθέτει, ενώ η περιβαλλοντική μελέτη έληξε το 2022 και δεν έχει ανανεωθεί.
«Κατά συνέπεια, μια δέσμευση της COSCO σε δήμους και Περιφέρεια θα μπορούσε να αποτυπώσει προθέσεις και συγκεκριμένες προτάσεις. Το ΕΒΕΠ έχει πραγματοποιήσει συνάντηση με τον νέο πρέσβη της Κίνας, στην οποία εν όψει της επέκτασης του λιμανιού του Πειραιά ως homeport της κρουαζιέρας, όσο και με τη λειτουργία του νέου terminal επισήμανε πως θα επιβαρυνθεί το κυκλοφοριακό της πόλης τους καλοκαιρινούς μήνες και όχι μόνο», επισημαίνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου.
Παράλληλα, το θέμα του τριπλού ανισόπεδου κόμβου στην περιοχή του Σκαραμαγκά – Σχιστού, η κατασκευή του οποίου συζητείται επί σειρά ετών, έχει τη σημασία του, αφού συνδέεται με το θέμα του κυκλοφοριακού του Πειραιά, διότι από εκεί περνάνε εργαζόμενοι και εμπορεύματα από το λιμάνι προς τις εθνικές οδούς και την Αττική Οδό. Το έργο του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά είναι εξαιρετικής σημασίας υποδομή για τη Δυτική Αττική και τη Δυτική Αθήνα. Τα δύο τελευταία -τουλάχιστον- χρόνια υπήρξαν ισχυρές διαβεβαιώσεις από την κυβέρνηση και την Περιφέρεια ότι θα δημοπρατηθεί.
«Το ΕΒΕΠ θεωρεί την κατασκευή του έργου, και την ολοκλήρωση των κυκλοφοριακών παρεμβάσεων που θα το συνοδεύσουν, μείζονος σημασίας για την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Θριάσιου Πεδίου και του Κόλπου της Ελευσίνας, καθώς το έργο, πέραν των άλλων, έχει εξίσου μείζονα σημασία και για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών», σχολιάζει ο κ. Κορκίδης και προσθέτει: «Η Περιφέρεια Αττικής έχει αναγνωρίσει τη σκοπιμότητα του έργου, αλλά και την εξαιρετική βαρύτητά του στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Ως εκ τούτου, για τη χρηματοδοτική του κάλυψη και υλοποίηση είχε ανακοινώσει ότι θα προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες αρμοδιότητάς της για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων, είτε μέσα από το ΕΣΠΑ 2021-27, είτε από το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα της Δυτικής Αττικής. Η Περιφέρεια Αττικής βρίσκεται σε συνεργασία στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της με το επισπεύδον υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατά την εκτέλεση του έργου».
O Γιάννης Μώραλης
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης υπογραμμίζει ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα της Ευρώπης, με κυρίαρχη θέση τόσο γεωπολιτικά όσο και εμπορικά. Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στο γεγονός ότι είναι το πρώτο σε επιβατική κίνηση στην Ευρώπη, κυρίως λόγω της σύνδεσής του με τα πολυάριθμα ελληνικά νησιά. Οπως σημειώνει, η ανάπτυξη του Πειραιά είναι ιστορικά συνυφασμένη με την ανάπτυξη του λιμανιού – όταν το λιμάνι ευημερεί, το ίδιο συμβαίνει και με την πόλη.
Αναγνωρίζει, ωστόσο, ότι η λιμενική δραστηριότητα, αν και δημιουργεί θέσεις εργασίας, οικονομική εξωστρέφεια και ανάπτυξη, συνοδεύεται και από αρνητικές επιπτώσεις για τους κατοίκους, ιδιαίτερα στο κυκλοφοριακό και στο περιβάλλον. Γι’ αυτό και ο Δήμος Πειραιά έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση της κατάστασης, όπως η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως το λιμάνι, η ενίσχυση των δρομολογίων της αστικής και δημοτικής συγκοινωνίας, η χρήση οικολογικών λεωφορείων εντός της λιμενικής ζώνης και η οργάνωση των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων. Μάλιστα, προτείνει τη μεταφορά επιβατών transit κρουαζιέρας στο ΣΕΦ, ώστε να αποσυμφορηθεί το κέντρο και να διευκολυνθεί η μετάβασή τους προς τουριστικούς προορισμούς.
Ο κ. Μώραλης απορρίπτει προτάσεις για περιορισμό ή απομάκρυνση της κρουαζιέρας από τον Πειραιά ως ατεκμηρίωτες και ενίοτε λαϊκίστικες, τονίζοντας ότι δεν βασίζονται σε σοβαρές μελέτες και αγνοούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόλης. Την τελική αποτίμηση για τη συνεισφορά της κρουαζιέρας στην τοπική οικονομία, σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να την κάνουν οι επαγγελματίες της αγοράς: ξενοδόχοι, έμποροι, επιμελητήρια, επαγγελματίες εστίασης και πολιτισμού. Ολοι αυτοί, όπως αναφέρει, σε πρόσφατες συναντήσεις εξέφρασαν ξεκάθαρη στήριξη στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αναγνωρίζοντας ότι ο Πειραιάς εξελίσσεται πλέον σε τουριστικό προορισμό.
Ο δήμαρχος καταλήγει λέγοντας ότι η ανάπτυξη πρέπει να έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, με στόχο τη βελτίωση της ζωής των πολιτών. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, ο Δήμος Πειραιά και η Περιφέρεια Αττικής έχουν στο παρελθόν συμφωνήσει και συναποφασίσει, ώστε να δρομολογήσουν με χρονοδιάγραμμα την επίλυση των «καυτών» προβλημάτων της πόλης που σχετίζονται με τη μελλοντική εικόνα της και την περαιτέρω επενδυτική ανάπτυξή της. Η ατζέντα της συζήτησης όλων των φορέων στις 26/2/25 στο Δημαρχείο, μεταξύ άλλων, συμπεριέλαβε συγκεκριμένα ζητήματα, όπως την αξιοποίηση της ΟΧΕ της περιόδου 2021-2027, το κόστος της υπογειοποίησης των γραμμών του ΗΣΑΠ, τη δημιουργία της «Ιπποδάμειας Αγοράς» και βεβαίως την κυκλοφοριακή μελέτη μετά και την έναρξη των εργασιών του νέου Δικαστικού Μεγάρου, καθώς και τη διευκόλυνση μετά και την ολοκλήρωση της αξιοποίησης του «Πύργου» με μισθώσεις σημαντικών πολυεθνικών και εγχώριων επιχειρήσεων έντασης εργασίας.
«Το άμεσα ζητούμενο είναι να εκπονηθεί ή να επικαιροποιηθεί η απαιτούμενη ειδική περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή μελέτη για την επενδυτική ανάπτυξη του Πειραιά από τον Αγιο Διονύσιο μέχρι το ΣΕΦ και από την Πειραϊκή μέχρι τη ΧΡΩΠΕΙ, την οποία θα υιοθετήσουμε και με τις επιχειρήσεις-μέλη μας θα την αξιοποιήσουμε επενδυτικά. Το ΕΒΕΠ δεσμεύεται να στηρίξει κάθε προσπάθεια εξεύρεσης κοινά αποδεκτών και μόνιμων λύσεων, αλλά με σωστό σχεδιασμό και κυρίως με μακροχρόνια προοπτική», υπογραμμίζει ο Βασίλης Κορκίδης.
O Θεόδωρος Κόντες
Ο Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και διευθυντής της Majestic International Cruises INC, επισημαίνει μιλώντας στο «b.s.»:
«Για ακόμη μία φορά, είμαστε υποχρεωμένοι να αναφερθούμε στην αδήριτη ανάγκη ύπαρξης σωστού προγραμματισμού και άμεσης υλοποίησης κρίσιμων υποδομών στους κύριους προορισμούς της χώρας, και ειδικότερα στο λιμάνι του Πειραιά. Το περιστατικό του Σαββάτου 31 Μαΐου 2025, όπου πέντε κρουαζιερόπλοια μετέφεραν περίπου 15.000 επιβάτες και μέλη πληρώματος, ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο το απόλυτο κυκλοφοριακό αδιέξοδο, όχι μόνο εντός του λιμένα, αλλά και στους γύρω οδικούς άξονες. Το γεγονός ότι το συμβάν έλαβε χώρα Σάββατο, όταν τα περισσότερα γραφεία και καταστήματα ήταν κλειστά, απλώς απέτρεψε ένα ακόμη μεγαλύτερο χάος.
Η υπάρχουσα κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Η μόνη ρεαλιστική και εφαρμόσιμη λύση είναι η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως το λιμάνι, με παράλληλη κατασκευή υπέργειου οδικού δικτύου πέριξ του λιμένα, που θα συνδέεται με όλες τις πύλες και με την παραλιακή λεωφόρο. Αυτή η υποδομή, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη σύγχρονων μέσων σταθερής τροχιάς, αποτελεί τη μόνη στρατηγικά βιώσιμη προσέγγιση.
Επιπλέον, πρέπει να εφαρμοστεί εθνικός μηχανισμός berthing allocation, ώστε να καθορίζονται κεντρικά οι αφίξεις ανά προορισμό με βάση τη φέρουσα ικανότητα του κάθε λιμανιού. Η τοπική κοινωνία και η Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχουν λόγο στον καθορισμό αυτής της ικανότητας, ώστε να διασφαλίζεται η ισορροπία μεταξύ τουριστικής ανάπτυξης και ποιότητας ζωής.
Τέλος, η ανοδική τάση της παγκόσμιας κρουαζιέρας, ιδιαίτερα με την είσοδο νέων πλοίων μικρής και μεσαίας χωρητικότητας, είναι ευκαιρία για τη χώρα μας. Ομως χωρίς σοβαρές επενδύσεις σε υποδομές και οργάνωση κινδυνεύουμε να μείνουμε πίσω. Αν θέλουμε η Ελλάδα να παραμείνει κορυφαίος προορισμός της Μεσογείου, οφείλουμε να δράσουμε τώρα».
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου