ΕΛΤΑ: Το στοίχημα της εξυγίανσης και οι δύσκολες αποφάσεις - e-Vrilissia

Breaking

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2025

ΕΛΤΑ: Το στοίχημα της εξυγίανσης και οι δύσκολες αποφάσεις



Η «καθολική επανεκκίνηση» των ΕΛΤΑ αποτελεί ένα διαρκές, προς το παρόν, στοίχημα για τη διοίκηση της εταιρείας, που σε ορισμένες περιπτώσεις περιλαμβάνει και επώδυνες αλλά αναγκαίες αποφάσεις. Μια προσπάθεια η οποία ξεκίνησε ουσιαστικά πριν από μια διετία, με στόχο την μετάβαση των Ελληνικών Ταχυδρομείων σε μια νέα εποχή, αλλά δεν έχει προλάβει, ακόμα, να ολοκληρωθεί σε όλο της το εύρος, όπως φαίνεται και στην πράξη.


Η αναστολή της λειτουργίας 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ αυτή την περίοδο αποδίδεται, από αρμόδιες πηγές, στην ελάχιστη εμπορική δραστηριότητά τους και όπως επισημάνθηκε σε ανακοίνωση των αμέσως προηγούμενων ημερών, με αυτή την κίνηση ολοκληρώνεται ο εξορθολογισμός του δικτύου -που άρχισε από το 2023- και έτσι εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα συνολικά των Ελληνικών Ταχυδρομείων, τα οποία επενδύουν ταυτόχρονα σε νέες υπηρεσίες, στην τεχνολογική αναβάθμιση τους και σε καλύτερες συνθήκες για εργαζόμενους και πελάτες.


Η εξυγίανση ενός οργανισμού που «κουβαλούσε» πολλές παθογένειες και άλυτα προβλήματα από το παρελθόν, χωρίς να έχει εκσυγχρονιστεί επί δεκαετίες, εκ των πραγμάτων δεν ήταν –και δεν είναι- καθόλου εύκολη υπόθεση.


Το στίγμα των εξελίξεων έδωσε ο Υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης με όσα ανέφερε στη Βουλή. Κυρίως με τις δυο φράσεις του «τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα αλλά πρέπει να επιβιώσουν. Πρέπει να ληφθούν δύσκολες αποφάσεις…», που απαντούν ταυτόχρονα και στις αντιδράσεις οι οποίες εκδηλώθηκαν από διάφορες πλευρές, από εργαζόμενους, από δήμους, και κόμματα, στο άκουσμα της είδησης για τα νέα λουκέτα, ενώ προβληματισμοί εκφράστηκαν και από βουλευτές της ΝΔ.


Η αγωνία για την επόμενη μέρα των ΕΛΤΑ παραμένει έκδηλη, διότι οι αριθμοί παίζουν πρωτεύοντα ρόλο. Ο υπουργός υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για να στηρίξει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, όπως και σε εθελούσια έξοδο, ωστόσο τα οικονομικά αποτελέσματα της χρήσης του 2024 έδειξαν ζημιές.


Τέλη του 2023, ο CEO των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας είχε αποκαλύψει ένα business plan το οποίο θα ξεδιπλωνόταν, από τότε, σταδιακά σε βάθος 18 μηνών, σε 3 φάσεις, μία ανά εξάμηνο, σε όλο το εύρος των λειτουργιών του οργανισμού και περιλάμβανε από την αναδιάρθωση του δικτύου των καταστημάτων του οργανισμού και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών τους, μέχρι την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους.

Το στοίχημα ήταν και είναι δύσκολο, διότι οι χρήσεις παραμένουν ζημιογόνες για τον όμιλο, αν και είχε τεθεί ως αρχικός στόχος να «γυρίσουν» σε κερδοφορία τα ΕΛΤΑ από το 2024.


Κάτι που πιθανότατα δεν θα καταστεί δυνατό να επιτευχθεί ούτε το 2025, στην τρέχουσα χρήση δηλαδή, ή τουλάχιστον θα ήταν ιδιαίτερα παρακινδυνευμένο να προχωρήσει κανείς σε οποιαδήποτε σχετική πρόβλεψη.

Πηγές με γνώση των εξελίξεων δεν διστάζουν μάλιστα να χαρακτηρίσουν, σε συνομιλία τους με το newmoney, ως κομβικό έτος το 2026. Για ποιον λόγο;

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις προσώπων που παρακολουθούν από κοντά τις διαδικασίες, το 2026 θα είναι μια χρονιά που δεν θα «καεί» χρήμα, όπως τονίζουν, ως απόρροια όλων των δράσεων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του πλάνου με στόχο την εξυγίανση των ΕΛΤΑ και την επιστροφή τους σε θετικό πρόσημο: «Όλα όσα συμβαίνουν σήμερα, είναι μέρος του μεγάλου πλάνου το οποίο αναλύθηκε προ διετίας και συνεχίζει να υλοποιείται…», σχολιάζουν.


Αναγκαίο βήμα

Η δυσχερής οικονομική θέση των ΕΛΤΑ επιβεβαιώνει την υποχρέωση της λήψης δραστικών μέτρων για την στήριξη και επιβίωσή της εταιρείας.

Από τα αποτελέσματα του 2024, προκύπτει ότι το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του Οµίλου είναι αρνητικό και ανέρχεται σε 140,111 εκατ. ευρώ.

Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 249,05 εκατ. ευρώ από 243,28 εκατ. το 2023 και οι ζημιές μετά από φόρους ανήλθαν στα 8,018 εκατ. ευρώ έναντι 29,814 εκατ. ευρώ.


Από τον ισολογισμό που υποβλήθηκε ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατηγοριοποίηση των πωλήσεων του ομίλου: Η αλληλογραφία διατηρείται ως βασική πηγή εσόδων για τα ΕΛΤΑ, αποφέροντας την περσινή χρονιά, 101,24 εκατ. ευρώ, έπονται οι υπηρεσίες courier, με 66,26 εκατ. ευρώ και στην τρίτη θέση βρίσκονται οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με 42,13 εκατ. ευρώ.

Σε νεότερη ενημέρωση, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία επανέλαβαν και την Παρασκευή ότι η αναδιοργάνωση του δικτύου τους θεωρείται αναγκαίο βήμα για τη βιωσιμότητα και το μέλλον της εταιρείας.

Τα ΕΛΤΑ, όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Γρηγόρης Σκλήκας, παραμένουν ελλειμματικά σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά ενώ σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όταν το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί περίπου στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας.


Πολλά δε από τα καταστήματα λειτουργούσαν με ελάχιστα έσοδα και ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα.

Στην ίδια ανακοίνωση δε, υπογραμμίζεται ότι: «ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να διασφαλιστεί το μέλλον και οι προοπτικές τους, των εργαζομένων και του κοινωνικού τους ρόλου. Ειδάλλως θα μπορούσε να απειληθεί η επιβίωση συνολικά των ΕΛΤΑ. Η συνέχιση της λειτουργίας δεκάδων καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα και περιορισμένη προσέλευση πελατών δεν θα ήταν βιώσιμη επιλογή.».

Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων, από τις 3 Νοεμβρίου, στηρίζεται σε τεκμηριωμένα οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα και αποτελεί συνέχεια ενός ευρύτερου σχεδίου μετασχηματισμού που υλοποιείται τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Προηγήθηκαν η συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier, η ανανέωση του στόλου με 250 υβριδικά και 250 ηλεκτρικά οχήματα, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και η εκπαίδευση του προσωπικού

Σε σχέση με την εξυπηρέτηση των πολιτών, επισημαίνεται επίσης ότι τα ΕΛΤΑ προχωρούν δυναμικά στον μετασχηματισμό τους, επεκτείνοντας το μοντέλο «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον», που φέρνει όλες τις υπηρεσίες τους απευθείας στην πόρτα του πολίτη.»


«Κανένα νησί δεν θα μείνει χωρίς κατάστημα και κανένας Έλληνας χωρίς ταχυδρόμο», λέει ο κ. Σκλήκας. Σύμφωνα πάντα με την ενημέρωση που παρέχει ο οργανισμός, «ο θεσμός «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» αξιοποιεί το ισχυρό δίκτυο 1.400 ταχυδρόμων, 500 συνεργατών ΕΛΤΑ και 400 διανομέων της ΕΛΤΑ Courier, που εξυπηρετούν καθημερινά κάθε γωνιά της χώρας.


Οι ταχυδρόμοι διαθέτουν πλήρη ψηφιακό εξοπλισμό (PDA, POS) και μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές, εισπράξεις, αποστολές και παραδόσεις αντικειμένων απευθείας στον χώρο του πολίτη. Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται στους συνταξιούχους και στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, οι οποίοι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου, όπως και σήμερα.».

ΠΗΓΗ

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Pages