Η κυβέρνηση υπερηφανεύεται — και όχι άδικα — ότι έχει μειώσει 73 φόρους από την αρχή της θητείας της. Ωστόσο, διαβάζοντας κανείς το νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για τον επικαιροποιημένο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, αντιλαμβάνεται πως ήρθε η στιγμή να «λερωθεί» αυτό το καθαρό μητρώο με μια επικείμενη αύξηση. Το ύψος της επιβάρυνσης θα καθοριστεί από τις αποφάσεις και τις προθέσεις του εκάστοτε δήμου όπου κατοικεί ο φορολογούμενος. Το νομοσχέδιο ξεκινά με θετική πρόθεση: να διορθώσει μια χρόνια στρέβλωση, η οποία φόρτωνε τον δημότη με πολλαπλά και ασύνδετα μεταξύ τους δημοτικά τέλη. Με τη θέσπιση ενιαίας δομής επιχειρεί να βάλει τάξη και να ενισχύσει τη διαφάνεια — μαζί όμως φέρνει και έναν νέο, αυξημένο λογαριασμό.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη δημιουργία του Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ), το οποίο θα αντικαταστήσει τόσο το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) όσο και τον Φόρο Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων (ΦΗΧ). Εκεί ακριβώς εντοπίζεται το πρόβλημα.
Το ΤΑΠ σήμερα κυμαίνεται μεταξύ 0,25 και 0,35 τοις χιλίοις επί της αντικειμενικής αξίας, ανάλογα με την απόφαση κάθε δήμου. Αντίστοιχα, ο ΦΗΧ υπολογίζεται ανά παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και ανά τετραγωνικό, με διαφορετικούς συντελεστές από δήμο σε δήμο, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλες αποκλίσεις — από λίγα λεπτά έως αρκετά ευρώ, ανάλογα και με τη χρήση του ακινήτου (κατοικία, επαγγελματικός χώρος, κοινόχρηστοι χώροι).
Το νέο ΤΤΑ, που θα επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη, θα υπολογίζεται με συντελεστή 0,8 έως 1 τοις χιλίοις μετά από απόφαση του δήμου. Αυτό σημαίνει ότι για πολλούς δημότες θα προκύψουν σημαντικές αυξήσεις στα συνολικά δημοτικά τέλη που καταβάλλουν.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων, δεδομένου ότι στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας ο ΦΗΧ εμφανίζεται, μεσοσταθμικά, να αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 50% του ΤΑΠ για το ίδιο ακίνητο και χρονικό διάστημα, είναι σαφές ότι η συνολική επιβάρυνση θα διπλασιαστεί ή ακόμη και θα τριπλασιαστεί.
Το νέο τέλος θα εφαρμοστεί από 1η Ιανουαρίου 2027 και θα εξακολουθήσει να εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος. Μάλιστα, το νομοσχέδιο ορίζει ότι σε περίπτωση που ο υπόχρεος καθυστερήσει την πληρωμή — παραλείποντας τρεις διαδοχικούς μηνιαίους λογαριασμούς ή έναν τριμηνιαίο — ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας προχωρά σε διακοπή της σύνδεσης και δεν την αποκαθιστά μέχρι την πλήρη εξόφληση του οφειλόμενου ποσού τόσο προς τον προμηθευτή όσο και προς τον δήμο. Αν ο υπόχρεος δεν ζητήσει επανασύνδεση, ο πάροχος ενημερώνει τον δήμο και προχωρά στη διαγραφή του από το μητρώο καταναλωτών.
Σε ακίνητα που εκμισθώνονται και όπου ο λογαριασμός ρεύματος εκδίδεται στο όνομα του ενοικιαστή, το ΤΤΑ καταβάλλεται από τον ίδιο μαζί με τον λογαριασμό, ενώ το ποσό αυτό αφαιρείται από το μίσθωμα. Σε περίπτωση αλλαγής ενοικιαστή, ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούται να ενημερώνει άμεσα τον δήμο για την αλλαγή και για τυχόν ανεξόφλητες οφειλές.
Η είσπραξη του νέου τέλους βασίζεται στα στοιχεία που διαθέτουν οι δήμοι από τα μητρώα ακινήτων, τα οποία ενημερώνονται μέσω των δηλώσεων των δημοτών. Για να διασφαλιστεί η ορθότητα των στοιχείων, οι δήμοι μπορούν να πραγματοποιούν ελέγχους.
Εάν διαπιστωθεί ότι ένας δημότης έχει δηλώσει λιγότερα τετραγωνικά, το πρόστιμο ορίζεται στο διπλάσιο του αναλογούντος ΤΤΑ. Και αν το ποσό δεν καταβληθεί, ακολουθεί διακοπή ηλεκτροδότησης, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΡΟΥ
